پیغام های سفر اتمر به ایران، آیا سند همکاری جامع بین دو کشور فعال می گردد؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مفاد سند جامع همکاری های ایران و افغانستان که 5 سال از شروع گفتگوهای مربوط به آن سپری شده باید با تمرکز بر رویکردهای فنی و جلوگیری از اثرگذاری ملاحظات سیاسی نهایی شده و ساختار مناسبات دو کشور را مستحکم نماید.

پیغام های سفر اتمر به ایران، آیا سند همکاری جامع بین دو کشور فعال می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روابط میان ایران و افغانستان به عنوان دو همسایه قدیمی به دلیل منافع مشترک فرهنگی، سیاسی و مالی همیشه برای هر دو کشور حائز اهمیت بوده است. در سال های اخیر نیز این همکاری ها افزایش یافته و دو کشور توافق نموده اند که با تهیه و امضاء سند جامع همکاری مشترک ساختار مناسبات دوجانبه را مستحکم نمایند.

نزدیک به 5 سال از شروع مذاکرات ایران و افغانستان برای دستیابی به سند جامع همکاری می گذرد و مذاکراتی که انتظار می ر فت در طول 6 ماه نهایی گردد همچنان در جهت مصاحبه به پیش می رود.

کمیته های سیاسی، مالی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی که وظیفه آنالیز مفاد این سند را بر عهده دارند تا به امروز با مسئولیت مدیران عالی دو کشور جلسات متعددی را داشته اند لیکن هنوز در دستور دو کمیته موضوعاتی باقی مانده که در حال مصاحبه می باشد.

امروز محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رأس هیأتی 45 نفره از جمله وزیر کار و تعدادی از معاونان و مدیران ارشد دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی افغانستان به ایران سفر نموده و با وزیرخارجه و بعضی مسئولین سیاسی و امنیتی ایران ملاقات می نماید.

موضوع این ملاقات طراحی آینده روابط و آنالیز مسائل بین دو کشور و مسائلی پیرامون سند همکاری جامع میان ایران و افغانستان است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هر چند این ملاقات برای مذاکراتی در مورد روابط دوجانبه، توسعه و تعمیق روابط به ویژه در حوزه اقتصاد است اما محتمل است در حاشیه این سفر مباحثی درباره حوادث هریرود و همچنین یزد مطرح گردد.

آنچه این سفر را از دیگر ملاقاتهای سیاسی متمایز می نماید حوادثی است که اخیراً منجر به چالش هایی در روابط میان ایران و افغانستان شده است.

نخست حادثه کشته شدن تعدادی از مهاجران غیرقانونی افغانستان در رودخانه هریرود و سپس تصادف و مرگ تعداد دیگری از مهاجران غیرقانونی در شهر یزد بود که با حمایت جریان های معاند بازتاب های گسترده و جدی در رسانه های مختلف داخلی و خارجی داشت.

این حوادث باعث بعضی موضع گیری های غیرسازنده از سوی مقامات سیاسی افغانستان شد و با وجود اعلام آمادگی ایران برای آنالیز موضوع ذیل یک کمیته مشترک، طرف افغانستانی در کنار تداوم فضاسازی های رسانه ای حاضر به مشارکت موثر در این خصوص نشد.

با این حال تیم هایی برای آنالیز موضوع از سوی ایران انتخاب و با آنالیز میدانی حوادث فوق نتایج کار خود را به صورت عمومی در رسانه ها ارائه کردند.

این اقدام ایران نشان داد که نهادهای مسئول کشورمان هیچ ابایی از آنالیز دقیق و بی طرفانه رخدادهای فوق و اعلام صریح نتایج آن ندارند و در عین حال اجازه فضاسازی های رسانه ای که با روینمودهای سیاسی خاص از سوی بدخواهان دو ملت پیگیری می گردد را نیز نخواهند داد.

نتیجه آنالیز های کارشناسی هیئت های مستقلی که از سوی نهادهای ذیربط کشور برای آنالیز حوادث ذکر شده به سیستان و بلوچستان و یزد اعزام شدند نشان داد که قصوری از سوی نیروهای ایرانی صورت نگرفته و ادله ای برای اثبات ادعاهای مطرح شده از سوی طرف افغانستانی وجود ندارد.

به نظر می رسد در یک سال اخیر پروژه ایران هراسی از سوی بعضی رسانه های داخلی افغانستان و همچنین رسانه های معاند فارسی زبان در دستور کار قرار گرفته به شکلی که موضوعات مختلف با هدف تضعیف صندلی ایران به عنوان یک همسایه و متحد قدرتمند برای افغانستان، در سایه حوادثی که صحت آن قابل اثبات نیست مطرح می گردد.

محورهای به چالش کشیدن ایران و ایجاد ایران هراسی را می توان کوشش برای نمایش دخالت سیاسی جمهوری اسلامی در امور افغانستان، ایجاد رقابت ایدئولوژیک و دامن زدن به درگیری های مذهبی، حمایت از طالبان به عنوان دشمن افغانستان و دامن زدن ایران به درگیری های فرقه ای در افغانستان دانست که با طرح اتهامات بدون سند که به راحتی قابل رد شدن هستند دنبال می شوند.

آنچه در این میان باید متذکر شد اینکه؛ انتظار می رود مقامات سیاسی و امنیتی افغانستان با فاصله دریافت از فضای احساسی شکل گرفته از سوی رسانه ها و با تمرکز بر سند جامع همکاری ها که هر دو کشور بر آن تاکید دارند، کوششی مضاعف را برای حل و فصل مجموعه موضوعات موجود در روابط دو همسایه اعم از مسائل مرزی، مناسبات مالی، آب های مرزی، موضوع مهاجرین، کنترل مرزها و... در دستور کار قرار داده و اجازه ندهند روابط گرم و تاریخی دو کشور تحت تاثیر سوء تفاهم های ناخواسته قرار بگیرد.

مذاکرات ایران و افغانستان در موضوع سند جامع همکاری های دو کشور در شرایطی به پیش می رود که مسئولین افغانستانی دو کمیته از پنج کمیته مسئول آنالیز سند، همچنان تفاوت دیدگاه هایی با ایران دارند، لذا ضروری است طرف افغانستانی با اتخاذ رویکرد فنی و نه سیاسی مسائل باقی مانده در دو کمیته را حل و فصل نموده و زمینه امضاء سریعتر موافقتنامه جامع را فراهم کند.

دو کشور به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی و همچنین ظرفیت های کم نظیر قابل تبادل نه تنها می توانند در سطح همکاری های موجود جهشی قابل توجه ایجاد نمایند بلکه قادر خواهند بود به محوری تاثیرگذار در مجموعه تحولات سیاسی، مالی و امنیتی منطقه تبدیل شوند.

منبع: نورنیوز

گروه ساختمانی ابان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 34989

به "پیغام های سفر اتمر به ایران، آیا سند همکاری جامع بین دو کشور فعال می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام های سفر اتمر به ایران، آیا سند همکاری جامع بین دو کشور فعال می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید